fredag 19 februari 2010

Älskade äldstadotter, du behöver inte bli demensläkare

Min äldsta dotter har i många år drömt om att bli läkare. Hon har sökt gång på gång, men trots sina skyhöga betyg har hon inte kommit in. När hon till slut gett upp och bestämt sig för att satsa på något helt annat, så vips var hon en i den lyckliga skaran som erbjöds en av de åtråvärda platserna.

Men, då vet hon inte om hon vill längre. Motivationen är inte lika stor, självkänslan vacklar. Efter mycket grubblande, diskuterande och många sömnlösa nätter så säger min ljuva, dotter försiktig:
- Mamma, jag har tänkt på att jag kanske passar som läkare ändå. Jag har ju jobbat i hemtjänsten flera år och läst biomedicin ett år. Jag skulle ju kunna bli demensläkare.

Älskade ädstadotter, du kan bli vilken typ av läkare som helst - hjärnkirurg, barnläkare, psykiatiker och för all del demensläkare, om det verkligen är vad du vill. Allt är möjligt för dig! Se dig själv som den starka, empatiska, intelligenta och fantastiska kvinna du är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar